top of page

Deel deze column:

Yes, you can!

 

11 februari 2016

 

Goed nieuws van het Food Service Instituut Nederland (FSIN). Nederlandse consumenten geven weer meer uit aan eten en drinken! Dat komt vooral door de buitenshuis consumptie. Nu hoor ik u denken “daar hebben wij dus niks aan!”. Dat valt dus erg mee, want het tweede goede nieuws is dat de consumenten die extra bestedingen aan de buitenshuis consumptie niet meer alleen doen in de traditionele Horecabedrijven, maar steeds meer in supermarkten en, daar komt het: speciaalzaken!

 

Het grijze midden

Een andere beweging die al een tijdje gaande is, is het vertrek van de consument uit het saaie grijze midden. Op deze plek hebben we het wel vaker gehad over de riskante strategie van “stuck-in-the-middle”. Feitelijk geen strategie, maar juist het gebrek hieraan. Het is kiezen om gekozen te worden, dus als je niet kiest, dan kun je het uittekenen hoe het met je afloopt. Vele middle of the road winkelformules hebben inmiddels het loodje gelegd. Vooral schoenenwinkels moesten er aan geloven. Profilering dus, daar gaat het om. En om het nog maar weer eens te noemen: onderscheid, maatwerk en beleving. Daarom is het mooi om te zien dat de leegstand langzaam maar zeker weer wat afneemt en dat het juist de (flexibele) zelfstandigen zijn, die weer meer in het winkelstraatbeeld terug komen. Zij zijn geen grijze muizen, maar kennen het lokale publiek als geen ander en weten daar optimaal op in te spelen.

 

Openheid

Consumenten willen ook steeds meer transparantie in wat zij eten of drinken. Ze willen weten waar de grondstoffen vandaan komen (het liefst uit de eigen regio), hoe de producten worden bereid enzovoorts. Als ambachtelijke bakker sta je dichterbij de klanten dan wie ook. En deze openheid kan gewoon morgen geboden worden. Dat hoeft echt niet altijd met een open bakkerij, hoewel dat natuurlijk de ultieme vorm van openheid is. Het kan ook met een filmpje op de TV in de winkel, via Facebook, Twitter en vele andere sociale media.

 

Storytelling

Dit zijn stuk voor stuk ontwikkelingen die geweldige kansen opleveren voor de ambachtelijke bakker. Maar dan moet die het wel van de daken roepen. Niet in het wilde weg natuurlijk, maar goed gepland en georganiseerd. Een consequente boodschap, via meerdere media verspreid en steeds op een andere manier ingestoken en vorm gegeven. Maar wel met een heldere rode draad. Die door de consument begrepen en gewaardeerd (en dus beloond!) wordt. Nog teveel bakkers doen zichzelf ongelofelijk tekort door in alle bescheidenheid prachtige producten te maken en daar verder niet al te veel tam-tam omheen te maken. Echt zonde!  Ook daar hebben we op deze plek al eens aandacht besteed: “Be good and tell it”.

Daarom is het goed om te vernemen dat er nu door de NBOV, NBA, en Stichting Ambachtelijke Bakkerij een gezamenlijk initiatief is genomen om de bakkers te helpen met het handen en voeten geven van hún storytelling. Of dat een succes wordt, hangt natuurlijk van meerdere factoren af, onder andere of voldoende bakkers het inzien, dat hier geweldige kansen mee kunnen worden benut. Om met een variant op de legendarische woorden van Barack Obama af te ronden:

 

Yes, you can!

 

 

 

Hans Sangers

bottom of page